سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آژانس خبری جامع


CMYK چیست؟

رنگ CMYK آوافرهنگ که به عنوان حالت چهار رنگ نیز شناخته می شود. این در چهار قالب رنگ فیروزه ای (آبی)، سرخابی (قرمز)، زرد (زرد) و مشکی (مشکی) موجود است. مدل رنگی CMYK تقریباً در همه جا در صنعت چاپ استفاده می شود. رنگ نمایانگر گوشت و کاغذ یا چیز دیگری است.

از آنجایی که در این روش رنگ ها به صورت فیزیکی مخلوط و ایجاد می شوند، بنابراین محدودیتی در تنوع و تعداد رنگ هایی وجود دارد که می توان از ترکیب چهار رنگ اصلی ایجاد کرد. این فضای رنگی مانند هر فضای دیگری نور را جذب می کند و با ترکیب تمام رنگ های آن می توان رنگ مشکی ایجاد کرد که تمام نور را جذب می کند.

موتور تفاضل خام RGB؟

حالت یا رنگ RGB از مخفف حروف اول سه رنگ قرمز، سبز، آبی می آید. حالت رنگ RGB در مانیتورها و کامپیوترهایی با نمایشگرهای LCD، LED یا CRT استفاده می شود. انواع مختلفی از رنگ ها در واقع از ترکیب های مختلف رنگ های اصلی با نسبت های مختلف به دست می آیند، اما در رایانه ها، تلویزیون ها و سایر نمایشگرهای الکترونیکی، رنگ های مختلفی با استفاده از حالت RGB و از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی ایجاد می شود.

برخلاف CMYK، رنگ‌ها برای ایجاد این رنگ‌ها نیازی به ترکیب فیزیکی ندارند، آن‌ها توسط مانیتور ایجاد می‌شوند و در مقابل چشمان بیننده نمایش داده می‌شوند، بنابراین میلیون‌ها رنگ را می‌توان با تفاوت‌های جزئی ایجاد کرد.

اگر تمام رنگ های نور طبیعی (مثلاً همه رنگ های رنگین کمان) را با هم ترکیب کنید، نور سفید دریافت می کنید. نمایشگرها (مانند مانیتورهای کامپیوتر) از انتشار نور برای ایجاد رنگ استفاده می کنند و بنابراین از فضای رنگی RGB استفاده می کنند. همچنین به همین دلیل است که اکثر برنامه های کامپیوتری هنگام ایجاد فایل ها به طور پیش فرض از فضای رنگی RGB استفاده می کنند.

تفاوت بین رنگ CMYK و RGB

شاید تجربه کرده باشید که وقتی فایل برای چاپ به چاپگر فرستاده می شد، طرح چاپ شده کمی متفاوت از رنگی بود که روی صفحه کامپیوتر ظاهر می شد. این تفاوت به دلیل خطای چاپگر یا کیفیت پایین چاپ نیست. علت اصلی این مشکل، تفاوت در سبک یا حالت رنگی است که رایانه شما برای نمایش رنگ ها روی صفحه و چاپگر برای ایجاد رنگ برای چاپ روی کاغذ استفاده می کند.

کامپیوترها با ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی هزاران رنگ مختلف را ایجاد می کنند. به این روش حالت رنگ RGB می گویند. اما در صنعت چاپ از روش متفاوتی برای ایجاد رنگ های مختلف استفاده می شود که هر رنگ از ترکیب چهار رنگ اصلی آبی (فیروزه ای)، قرمز (سرخابی)، زرد (طلایی) و مشکی (مشکی) ایجاد می شود.

با توجه به محدودیت های فیزیکی ترکیب رنگ ها و سرعت ایجاد رنگ ها، تعداد رنگ های تولید شده توسط مدل CMYK کمتر از تعداد رنگ های تولید شده توسط مدل RGB است. به همین دلیل، برخی از رنگ ها در تصاویر ایجاد شده با استفاده از حالت RGB ممکن است هنگام چاپ در حالت CMYK به دقت بازتولید نشوند. به همین دلیل است که آنچه در فایل تصویری روی صفحه رایانه خود می بینید ممکن است با آنچه روی کاغذ می بینید متفاوت باشد.

محدودیت های CMYK

هنگام چاپ  با پرینتر رنگی و تبدیل به CMYK، چاپ‌های ساخته شده در RGB بافت مشابهی را نشان نمی‌دهند. این به این دلیل است که فضای رنگی CMYK تمام رنگ های فضای رنگی RGB را پوشش نمی دهد.

این تفاوت امکان اعمال رنگ های اصلی ایجاد شده در نمایشگرهای مبتنی بر RGB را فراهم می کند. چاپ روی یک ورق کاغذ غیرممکن است. از طرفی فضای رنگی RGB کاملاً CMYK را پوشش می دهد. به همین دلیل، رنگ های CMYK احتمالاً به درستی بر روی مانیتور نمایش داده می شوند.

فایل طراحی را به CMYK تبدیل کنید

اگر فایل شما بر اساس فضای رنگی RGB ایجاد شده است، باید به سرعت آن را ویرایش کنید. حتی زمانی که فایل طراحی خود را به CMYK تبدیل می کنید، تغییرات رنگی را مشاهده خواهید کرد که ممکن است نیاز به ویرایش زیادی داشته باشد. اما اگر کار خود را در CMYK از ابتدا شروع کنید، می توانید مشکلات عدم تطابق رنگ صفحه به چاپگر را برطرف کنید.